domowe porady

ZDROWIE I URODA - strona 7

10 mitów o kacu


Kac to stan wokół którego narosło mnóstwo mitów.
Warto je poznać!


Mit nr 1. Na kaca pomaga kawa i „klin”

To fakt, tłuste jedzenie najlepiej ogranicza wpływ alkoholu na organizm (w porównaniu z posiłkami węglowodanowymi czy białkowymi). Ale jedzenie musi być już w żołądku zanim zaczniemy świętować. Przed snem po zakrapianej imprezie warto napić się wody, aby zmniejszyć odwodnienie. Jedzenie w niczym nam nie pomoże, może tylko dodatkowo obciążyć i tak już zajętą alkoholem wątrobę.


Mit 2. Aby uniknąć kaca trzeba zjeść coś tłustego przed snem
Bez względu na to, czy jesz śniadanie czy obiad zawsze nakładaj sobie jedzenie na mały talerz. Według badań większość osób z nadwagą wybiera talerze duże zamiast średnich czy małych. Na dużym talerzu jest dużo miejsce, które zazwyczaj zostaje zapełnione jedzeniem. Jak to wpływa na wielkość naszego brzucha? To proste. Mając przed sobą dużo jedzenia zjadamy go więcej, niż nasz organizm tego potrzebuje a to prowadzi do odkładania się tkanki tłuszczowej. Aby tego uniknąć staraj się używać małych talerzy i nie przekraczać porcji jedzenia. Oprzyj się także pokusie dokładki - zamiast tego wypij filiżankę gorącej herbaty.


Mit 3. Trzeba wypić dużo, żeby mieć kaca
Niestety, aby mieć kaca nie trzeba się nawet upijać. Już kilka drinków może wywołać objawy takie jak ból głowy - wszystko zależy od konkretnego człowieka oraz od wybranego alkoholu. Nawet przy niewielkiej dawce warto więc zwrócić uwagę na odpowiednie nawadnianie organizmu - między każdym drinkiem pijąc wodę lub sok bez dodatku alkoholu.



Mit 4. Słabsze alkohole wywołają mniejszego kaca
Oczywiście, „syndrom dnia następnego” pojawi się bez wątpienia jeśli wypijemy dużo alkoholu. Jednak błędem jest uznanie, że np. kilka kieliszków wina nie wywoła kaca. Zawarte w winie taniny wywołują u niektórych osób bóle głowy już przy niewielkich ilościach. Bardzo „kacogenne" są również whisky, brandy, tequila, burbon i inne ciemne alkohole. Łagodniej działa piwo czy gin, a nawet wódka (porównując oczywiście nie objętość wypijanego trunku, a ilość samego alkoholu).








Mit 5. Najlepiej popijać czymś słodkim
Glukoza i fruktoza były przez jakiś czas uznawane za zapobiegające przykrym objawom kaca. Okazuje się, że faktycznie mogą ograniczać metabolizm alkoholu, ale nie mają żadnego wpływu na natężenie kaca. Ważne, aby w czasie zabawy nawadniać organizm - czy to za pomocą zwykłej wody mineralnej, czy soku owocowego.


Mit 6. „Jeśli nigdy nie mam kaca po czterech kieliszkach, to teraz też nie będę mieć”
Nasza odporność na działanie alkoholu jest oczywiście związana z indywidualnymi predyspozycjami organizmu. Ale są też inne czynniki, które na to wpływają. Kaca pogorszą na przykład:
  • pusty żołądek
  • niewyspanie
  • zmęczenie
  • zwiekszona aktywnośąć w czasie upojenia alkoholowego
  • słaba kondycja fizyczna (np. w czasie rekowascencji po chorobie)
Objawy kaca z reguły stają się intensywniejsze z wiekiem. Są też odwrotnie proporcjonalne do masy ciała. Po skutecznej diecie odchudzającej lepiej uważać z ilością wypijanego alkoholu.
 

Mit 7. Kac dotyka kobiety i mężczyzn po równo
Niestety, w przypadku alkoholu nie ma równości między płciami. Ogólnie rzecz biorąc to kobiety są bardziej narażone na skutki nadmiernego spożycia. Pijąc dokładnie to samo, kobiety mają większe niż mężczyźni stężenie alkoholu we krwi, a więc i efekty picia są następnego dnia silniejsze. Mężczyzn przed nadmiernym kacem chroni większa zawartość wody (i mniejsza tłuszczu) w ich organizmach oraz większa ilość substancji metabolizujących alkohol (dzięki temu alkohol jest szybciej rozbijany i wydalany poza organizm). Kobiety są też zwykle drobniejsze od mężczyzn - a mniejszy rozmiar wątroby oznacza, że organ ten słabiej poradzi sobie z alkoholem.








Mit 8. Kac to nic takiego
Alkohol ma na ludzki organizm działanie toksyczne. Kac to efekt odwodnienia, zaburzeń hormonalnych i ogólnego rozregulowania organizmu. Cytokiny, czyli białka odpowiedzialne za pobudzanie w razie potrzeby układu odpornościowego, pod wpływem alkoholu przestają działać prawidłowo. Nie zapominajmy, że zarówno alkohol, jak i jego skutki następnego dnia mają zły wpływ na pracę serca, co jest szczególnie ważne dla osób cierpiących na choroby związane z układem krwionośnym.


Mit 9. Kiedy we krwi nie ma alkoholu, można bez obaw siadać za kierownicę
Osoba cierpiąca na „syndrom dnia poprzedniego” może nie mieć we krwi śladów alkoholu - a jednak być w znacznie gorszej kondycji, zarówno psychicznej jak i fizycznej. Naukowcy potwierdzili, że kac zaburza umiejętności pilotów, kierowców i narciarzy, co zwiększa ich narażenie na wypadki. Pogarsza się refleks, koordynacja i umiejętność skupienia uwagi.


Mit 10. Istnieje skuteczny lek na kaca
Tak naprawdę nie istnieje w pełni skuteczny lek na wszystkie objawy kaca. Naukowcy Uniwersytetów w Exeter i Plymouth w Wielkiej Brytanii przeszukali wyniki wielu badań publikowane w różnych czasopismach naukowych i ogłaszane podczas konferencji naukowych w przeróżnych językach. Przeanalizowali eksperymenty testujące skuteczność opuncji figowej, ogórecznika lekarskiego czy karczocha, a nawet leku przeciw wymiotom.
W podsumowaniu opublikowanym w „British Medical Journal” napisali, że nie istnieje lek, który zapobiegałby wszystkim objawom kaca lub je skutecznie zwalczał.
Póki naukowcy nie odkryli w pełni skutecznego lekarstwa, najlepiej na kaca zadziała zdrowy rozsądek i umiar.



Anna Wiśniewska/Smaker.pl
Źródła:
Jeffrey G. Wiese, Michael G. Shlipak, Warren S. Browner „The Alcohol Hangover” [w:] „Annals of Internal Medicine” 2000.
Pittler M.H., Verster, J.C., Ernst, E. "Interventions for preventing or treating alcohol hangover: systematic review of randomized controlled trials" [w:] „British Medicine Journal” 2005.





<